در این قسمت از دوره آموزشی، سه فایل صوتی را خدمت شما عرضه کردهایم. این فایلها در واقع مروری بر اهم مباحثی است که در پنج قسمت قبلی مورد اشاره قرار گرفتهاند. در این فایلها، آقای محمدرضا شعبانعلی با ذکر مثالهای متنوع، به تصورات نادرست در مورد مذاکره و استراتژیهای حل تعارض میپردازد. |
تصورات نادرست در مورد مذاکره: (فایل صوتی ۱ – فایل صوتی ۲) «مذاکره یک دعوا است»، «مذاکرهکنندگان حرفهای، به صورت ذاتی مذاکرهکننده به دنیا میآیند»، «برای مذاکره برنامهریزی لازم نیست»، «همه باید به فکر منافع ما باشند»، «باید حرف اول و آخرمان در مذاکره یکی باشد»، «تمام راهها را بر طرف مقابل باید بست»، «بیشتر حرف زدن، به معنی مذاکره موفقتر است»، «در مذاکره باید ریسک کرد»، «مذاکره باید حتما برنده-برنده باشد»، «باید در مذاکره، دست خودمان را خیلی باز نشان دهیم»، «در مذاکره نباید یک قدم از مواضعمان کوتاه بیاییم»، «همه چیز در مذاکره باید مکتوب شود»، «میتوان شخصیت انسانها را با یک نگاه و در یک برخورد شناخت» و «مذاکره کننده موفق، همیشه دوم حرف میزند» از جمله تصورات اشتباه در مورد مذاکره هستند. در دو فایل صوتی فوق، آقای شعبانعلی در مورد این تصورات نادرست، با ذکر مثالهای متعدد توضیح میدهد. استراتژیهای حل تعارض: (فایل صوتی ۳) در قسمت پنجم، با استراتژیهای حل تعارض آشنا شدیم. این فایل صوتی با ذکر مثالهای متعدد به بیان تفاوتهای هر کدام از این الگوهای رفتاری «اجتنابکننده»، «تسلیم»، «تهاجمی» و «معاملهگر» میپردازد. این فایل صوتی ۱۸ دقیقهای مرور مناسبی بر این مبحث به شمار میرود. |